Łukasz Bąk

adwokat

Doradztwem prawnym zajmuję się od 2007 r. Jestem pełnomocnikiem w sprawach cywilnych i gospodarczych, opiniuję i piszę umowy, doradzam w bieżącej działalności firm, czasem także bywam obrońcą w procesach karnych.
[Więcej >>>]

Zgłoś problem w przetargu elektronicznym

Jak kupić podpis elektroniczny?

Łukasz Bąk18 lipca 2018Komentarze (0)

Jak kupić podpis elektroniczny? To prostsze niż Ci się wydaje.

Podpisy elektroniczne można kupować u certyfikowanych dostawców. Ich lista znajduje się na stronie internetowej www.nccert.pl, w zakładce „Rejestr”, a dalej „Usługi kwalifikowane”.

Powinny zainteresować Cię tylko te firmy wymienione na liście, których nazwa jest oznaczona kolorem niebieskim. To te właśnie posiadają aktualnie prawo do wydawania kwalifikowanych podpisów elektronicznych.

Przypominam, że podpis elektroniczny będzie Ci potrzebny we wszystkich przetargach leśnych ogłaszanych od dnia 18 października! Dla stałych czytelników bloga ten fakt jest znany co najmniej od tego wpisu.

Kto sprzedaje podpisy elektroniczne?

Spośród wymienionych na liście dostawców wybierasz tego, z którego produktami chciałbyś się zapoznać. O szczegółach usług dowiesz się na stronach internetowych poszczególnych firm. Niektóre z nich wprowadziły charakterystyczne nazwy handlowe dla swoich podpisów. I tak, podpis elektroniczny:

  • Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych to Sygillum
  • Krajowej Izby Rozliczeniowej to Szafir
  • Asseco to Certum

Na początek dokonasz wyboru któregoś z produktów. Ja już zdołałem się zorientować, że różnice w kosztach zakupu są raczej symboliczne. Nie sądzę zatem, aby cena odgrywała najistotniejszą rolę. Cennik „Szafir” jest tu, cennik „Sygillum” jest tu, a ceny „Sygillum” znajdziesz tutaj.

Jakiejś selekcji produktów dokonać jednak musisz. Kryteriów jest kilka. Po pierwsze, pamiętaj, że na potrzeby przetargów interesują Cię wyłącznie podpisy (certyfikaty) kwalifikowane. Tylko takie są równorzędne Twojemu własnoręcznemu podpisowi.

Punkty rejestracji

Podpisu nie dostaniesz dopóty, dopóki w obecności przedstawiciela sprzedawcy nie wylegitymujesz się swoim dowodem osobistym. Chodzi o to, aby podpisy wydawać temu, kto będzie się nimi posługiwał. Oznacza to konieczność osobistego przyjazdu do któregoś z punktów rejestracji.

Zrobiłem rekonesans w stronach internetowych i bardzo gęstą sieć punktów ma Krajowa Izba Rozliczeniowa, która współpracuje z Bankami Spółdzielczymi. Takie punkty są chociażby w następujących miastach, siedzibach Nadleśnicto – Ośnie Lubuskim, Szczecinku, Żarach, Augustowie, Radzyniu Podlaskim czy Skarżysku Kamiennej (mapa z punktami – tutaj). Dużą liczbę punktów oferuje także Asseco (mapa z punktami – tutaj).

Dla porównania, sieć punktów Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych jest bardzo uboga. Przykładowo, w wojewódzkie lubuskimi taki punkt mieści się tylko w Zielonej Górze.

Wielkość karty i czytnika

Spośród oferowanych zestawów będziesz miał do wyboru takie, które zawierają małą i dużą kartę z chipem. Do korzystania z mniejszej karty potrzebny będzie czytnik wielkości pendrive’a. Większa karta wymaga większego, zewnętrznego czytnika. Podpis elektroniczny kupisz w zestawie z wybranym przez siebie czytnikiem.

Podpis elektroniczny – okres ważności

Wyboru produktu dokonasz także względem jego okresu ważności. Decyzję możesz uzależnić od tego, jaką umowę będzie oferowało w nadchodzącym sezonie Nadleśnictwo. Tak czy owak, chyba jednak lepiej od razu wykupić podpis elektroniczny na dłużej. Nawet przy wygraniu trzyletniego przetargu może się okazać, że za rok będziesz chciał starać się o jakieś dodatkowe zamówienie.

***

No to teraz możesz już zapomnieć o tak staroświeckich narzędziach:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Łukasz Bąk Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Łukasz Bąk Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem lukasz.bak@jaskot-bak.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: