Łukasz Bąk

adwokat

Doradztwem prawnym zajmuję się od 2007 r. Jestem pełnomocnikiem w sprawach cywilnych i gospodarczych, opiniuję i piszę umowy, doradzam w bieżącej działalności firm, czasem także bywam obrońcą w procesach karnych.
[Więcej >>>]

Zgłoś problem w przetargu elektronicznym

JEDZ – jak odchudzić formularz

Łukasz Bąk15 października 2017Komentarze (0)

Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z formularzem JEDZ dostałem niemal oczopląsu. Jest to dokument nieczytelny i „przegadany”. Nie jestem zwolennikiem tak rozbudowanych formularzy, bowiem ich forma po prostu utrudnia samym zainteresowanym prawidłowe uzupełnienie danych. W ubiegłym roku byłem świadkiem kilku przypadków, gdy firmy leśne wzywano do poprawiania pomyłek, które wynikały po prostu z trudności w wypełnianiu JEDZ. Na dokumencie mści się chęć uniformizacji, czyli możliwości zastosowania go w takiej samej formie we wszystkich zamówieniach, w całej Unii Europejskiej. Idea słuszna, ale skutki uboczne – bolesne.

Na gruncie usług leśnych objętość formularza mogłaby ulec skróceniu na skutek kilku prostych zabiegów.

Gdyby tylko zamawiający chciał usunąć nieadekwatne fragmenty…

Jest ich co najmniej kilka. Oto przykłady:

Wczęści II.A JEDZ, „INFORMACJE NA TEMAT WYKONAWCY” pojawia się następująca rubryka:

Zamówienia na usługi leśne nie są zastrzeżone i nic nie zapowiada, aby to się miało zmienić. Ten fragment JEDZ jest zupełnie zbędny.

W części IV.A  JEDZ, „KOMPETENCJE”, pojawia się następująca rubryka:

To jest fragment zupełnie zbędny, bowiem oczywiście aby prowadzić ZUL, nie trzeba posiadać żadnego zezwolenia.

W części IV.B JEDZ, „SYTUACJA EKONOMICZNA I FINANSOWA” pojawia się następująca rubryka:

Nie spotkałem się jeszcze, aby Nadleśnictwa stosowały kryterium wskaźników finansowych, a zatem ten fragment JEDZ jest także co do zasady niepotrzebny.

Podobnych część formularza, zbytecznych w zamówieniach na usługi leśnej jest więcej. Gdyby je wszystkie usunąć formularz zdecydowanie odchudziłby się. Może jego stosowanie w wersji elektronicznej będzie łatwe bez względu na liczbę rubryk. Póki co, formularz papierowy, uzupełniony tam, gdzie jest to konieczne, rośnie do niebotycznych rozmiarów przez te jego fragmenty, które i tak pozostają puste.

Zastanawiam się, co stałoby się, gdyby ZUL sam usunął z formularza wszystko to, co w danym postępowaniu jest zbyteczne…

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 609 666 103e-mail: lukasz.bak@jaskot-bak.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Łukasz Bąk Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Łukasz Bąk Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem lukasz.bak@jaskot-bak.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Następny wpis: