Łukasz Bąk

adwokat

Doradztwem prawnym zajmuję się od 2007 r. Jestem pełnomocnikiem w sprawach cywilnych i gospodarczych, opiniuję i piszę umowy, doradzam w bieżącej działalności firm, czasem także bywam obrońcą w procesach karnych.
[Więcej >>>]

Zgłoś problem w przetargu elektronicznym

Podpis elektroniczny PADES – a co to takiego?

Łukasz Bąk23 października 201919 komentarzy

Podpis elektroniczny PADES – to brzmi co najmniej dziwnie, a ja nie jestem w końcu informatykiem. Wpis jednak nie będzie o informatyce, ale praktycznych aspektach związanych ze stosowaniem podpisu elektronicznego.

Chodzi o to, że dokumenty elektroniczne możesz podpisywać w różny sposób. Stosowane przez Ciebie narzędzia działają bowiem w odmiennych formatach.

Format podpisu PADES służy do podpisywania dokumentów zawartych w plikach pdf. Innymi słowy, jeżeli chcesz w taki sposób podpisać formularz ofertowy, po wypełnieniu zmieniasz go w pdf, a następnie nanosisz podpis. Każdy najnowszy WORD umożliwia zamianę pliku WORD w pdf.

***

Walorem PADES-a jest to, że:

  • podpis powstaje wewnątrz pliku; w wyniku podpisania dokumentu nie tworzy się dodatkowy, kontrolny plik zewnętrzny; nie ryzykujesz zatem, że przesyłając ofertę zapomnisz o pliku kontrolnym; to bardzo ważne – formularz ofertowy bez pliku kontrolnego nie jest podpisaną ofertą, a zatem powoduje jej nieważność;
  • podpisany plik nie może podlegać zmianom i modyfikacjom; innymi słowy – po podpisaniu nie dodasz do niego choćby omyłkowego przecinka, który zdyskwalifikowałby skuteczność złożonego wcześniej podpisu, a w rezultacie także ofertę;
  • umożliwia naniesienie graficznego znaku podpisu, dzięki któremu dodatkowo widać, iż dokument jest uwierzytelniony przez autora.

***

Dla tych, którzy kupili podpis Szafir, użycie PADES-a wymaga zmiany domyślnej konfiguracji.

Po otwarciu programu wybierasz „Konfiguracja”:

podpis elektroniczny PADES - Szafir

Następnie w oknie „Dostępne konfiguracje” wybierasz „Dodaj”:

format podpisu PADES - szafir

Potem odznaczasz okienko „Używaj domyślnej konfiguracji”, czyli powodujesz, że nie będzie zaznaczone:

Możesz w tym momencie tworzonej konfiguracji nadać jakąś nazwę, np. po prostu PADES:

Teraz dokonujesz wyboru konfiguracji spośród tych, które proponuje Ci program:

A następnie zapisujesz ustawienia:

***

Podpis elektroniczny PADES jest teraz do Twojej dyspozycji. Pamiętaj, abyś przy podpisywaniu dokumentu wybrał odpowiednią konfigurację, którą zamierzasz się posłużyć. Będzie oznaczona  nadaną przez Ciebie nazwą:

***

Na koniec zajrzyj jeszcze od mojego bloga, gdzie piszę o nowym Prawie Przetargowym:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 609 666 103e-mail: lukasz.bak@jaskot-bak.pl

{ 19 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Patryk 23 października, 2020 o 17:39

Z tego co widzę program od Asseco automatycznie konwertuje pliki pdf do pades

Odpowiedz

Łukasz Bąk 24 października, 2020 o 20:01

Dziękuję Panie Patryku. To dobra wiadomość!

Odpowiedz

wesele w remizie to szit 29 czerwca, 2022 o 07:36

Ja jestem zadowolony szafir, z apki też, mobilność przede wszystkim.

Odpowiedz

Roman 18 listopada, 2020 o 15:05

Normalnie masakra, długopisy się skończyły w kiosku że potrzebne takie wynalazki?

Odpowiedz

Łukasz Bąk 20 listopada, 2020 o 08:09

Szanowny Panie
Proszę się nie martwić. Wszystko jest kwestią przyzwyczajenia!
Dziękuję za komentarz.

Odpowiedz

Marek 10 grudnia, 2020 o 18:07

Jaki format podpisu wymagany jest pod pełnomocnictwem ? Pades czy cades wystarczy ?

Odpowiedz

Łukasz Bąk 10 grudnia, 2020 o 21:45

Szanowny Panie

Dla ważności złożenia podpisu nie ma znaczenia jego format.

Jeżeli format jest zewnętrzny (w toku podpisywania tworzy się dodatkowy plik), wtedy do zamawiającego musi trafić zarówno plik podpisywany, jak i ten dodatkowo wytworzony.
Tylko wtedy odbiorca będzie mógł zweryfikować, czy dokument rzeczywiście został podpisany.

Łączę pozdrowienia!

Odpowiedz

Marek 10 grudnia, 2020 o 22:04

A jeśli podpis został unieważniony w okresie umowy na podpis z powodu zwolnienia ze stanowiska, pełnomocnictwo udzielone przez tę osobę jest nadal ważne ? Jak udowodnić że w czasie gdy osoba w chwili udzielania pełnomocnictwa miała ważny podpis elektroniczny ? Niestety brak znacznika czasowego w podpisie.

Odpowiedz

Łukasz Bąk 10 grudnia, 2020 o 22:12

Musimy rozróżnić ważność podpisu od ważności pełnomocnictwa.

Jeżeli pełnomocnictwo, złożone w imieniu pracodawcy (tak rozumiem pytanie), nie zostało odwołane, to pozostało ważne, nawet jeżeli osoba, która jego udzieliła już tam nie pracuje. Liczy się jej uprawnienie na moment podpisania pełnomocnictwa plus ewentualnie odwołanie pełnomocnbictwa po zwolnieniu ze stanowiska.

Uniewaznienie podpisu po wydaniu pełnomocnictwa nie ma skutku wstecznego, czyli z automatu nie „kasuje” pełnomocnictwa podpisanego tym podpisem.

Czy mamy do czynienia z sytuacją, że na moment weryfikowania podpisu nie jest on już ważny? Jeżeli tak – czy weryfikacja na pewno nie pozwala na ustalenie ważności w chwili podpisania (np. nie daje informacji, kiedy podpis utracił ważność)? Próbował Pan przez http://www.weryfikujpodpis.pl?

Odpowiedz

Marek 11 grudnia, 2020 o 20:38

Właśnie tu jest problem, nie można zweryfikować kiedy certyfikat został unieważniony. Zamawiający kwestionuje ważność pełnomocnictwa bo nie może ustalić czy osoba podpisywała (udzielała) pełnomocnictwo w okresie ważności podpisu. Moim zdaniem dość oczywiste jest że podpis musiał być ważny bo mógł go złożyć. Jeśli jest nieważny to nie można go użyć. Proszę mnie wyprowadzić z błędu jeśli źle mówię.

Odpowiedz

Łukasz Bąk 12 grudnia, 2020 o 14:12

Zgadzam się. Nie można użyć podpisu po upływie okresu jego ważności. Wedle mojej wiedzy, jest to technicznie niemożliwe.

Serwis http://www.zweryfikujpodpis.pl ma funkcję umożliwiającą graficzną formy pokazania okresu ważności podpisu. Muszę jednak przyznać, że dotychczas korzystałem z tego weryfikując podpis ważny. Nie zdarzyło mi się jeszcze weryfikować podpisu nieważnego.

Czy może Pan podesłać mi to probelmatyczne pełnomocnictwo z podpisem, abym mógł sam to sprawdzić?

Zachęcam: lukasz.bak@jaskot-bak.pl

Odpowiedz

Marek 12 grudnia, 2020 o 22:03

Pełnomocnictwo zawiera PESEL więc z oczywistych powodów RODO nie mogę tego zrobić. Strona która Pan podał nie istnieje. Problemem weryfikacji jest to że nie podaje daty unieważnienia podpisu w skutek zgłoszenia od osoby która zgłaszała chęć unieważnienia lub organizacji która unieważnia podpis swojemu pracownikowi. Podaje zaś okres czasu na jaki została wykupiona ważność (2lata). Ustawienie w aplikacji dostarczanej przez dostawcę podpisu daty innej niż obecna w celu weryfikacji( np 01.01.2020) daje pozytywną weryfikację – wtedy podpis był ważny więc zgodnie z przepisami pełnomocnictwo jest ważne. Ułomność zapisów w ofercie PZP każe im zweryfikować poprawnie podpis na dzień złożenia oferty a nie na dzień wystawienia pełnomocnictwa.

Odpowiedz

Łukasz Bąk 13 grudnia, 2020 o 12:21

Przepraszam, poprawny adres powinien brzmieć tak:

https://weryfikacjapodpisu.pl/.

Jeżeli w oparciu o oprogramowanie dostawcy podpisu jest Pan w stanie wykazać, że w chwili udzielenia pełnomocnictwa podpis był ważny i tym właśnie pełnomocnictwem posługuje się Pan na potrzeby złożenia oferty, to zapisy PZP nie mają rozstrzygającego znaczenia. Wszakże w kwestiach nieuregulowanych stosujemy kodeks cywilny.

Odpowiedz

Adam 23 grudnia, 2020 o 00:00

zastanawiam się w jakim celu stworzono taką formę podpisu, i to co przychodzi mi na myśl to jedynie po to,a by ktoś mógł zarobić,
aby uzyskać możliwość użycia tego podpisu, należy wykupić podpis szafir, za kwotę, ponad 330pln-rocznie,
po co wydawać na to pieniądze jak można podpisać dokument przy użyciu profilu zaufanego,
oczywiście, niektóre banki życzą sobie uwierzytelnić dokumenty z użyciem Pades,
proponuję unikać takich banków,

Odpowiedz

Łukasz Bąk 23 grudnia, 2020 o 00:14

Panie Adamie

Z przykrością stwierdzam, że odkąd ja kupowałem swój pierwszy szafir, cena roczna znacznie wzrosła 🙁

Odpowiedz

Małgorzata 27 stycznia, 2021 o 12:55

Niestety nie mamy wyboru jako przedsiębiorcy. Kwalifikowany podpisem elektronicznym PADES od stycznia 2021 trzeba podpisywać dokumenty związane z uzyskaniem pomocy w ramach dofinansowania z PFR, chyba, że ktoś szczęśliwie widnieje w KRS jako osoba upoważniona do reprezentowania spółki.

Odpowiedz

Łukasz Bąk 28 stycznia, 2021 o 11:33

Dzień dobry Pani Małgorzato

Dziękuję za Pani komentarz.

Na pocieszenie powiem tak: mam nadzieję, że przekona się Pani, iż podpis elektroniczny to naprawdę użyteczne narzędzie.

Jestem przekonany, że w miarę upływu czasu będzie miała Pani jeszcze wiele innych okazji, aby się nim posługiwać. Warto więc przetestować podpis na gruncie umów z PFR.

Trzymam kciuki i w razie problemów z jego zastosowaniem zapraszam do kontaktu.

Odpowiedz

Beata 4 lutego, 2021 o 09:15

Witam,
Pades-em dysponujemy
ale
w publikowanych dokumentach dostępny będzie PESEL lub nr dowodu osobistego z tego co widzę.
Zastanawiam się jak to sie ma do RODO, nie możemy udostępniać publicznie tego typu danych

Odpowiedz

Łukasz Bąk 5 lutego, 2021 o 16:20

Dzień dobry Pani Beato

Poszukując odpowiedzi na Pani pytanie przeprowadziłem taki test.

Podpisałem dokument dwukrotnie, w formacie Pades i Xades.

Następnie zweryfikowałem podpisane dokumenty w oparciu o program Szafir, za pomocą którego dokonałem podpisu.
Dodatkowo przeprowadziłem weryfikację za pośrednictwem strony http://www.weryfikacjapodpisu.pl.

Okazuje się, że raport weryfikacji z Szafira nie ujawnia numeru PESEL, natomiast raport z weryfikacji ze wspomnianej witryny taki numer podaje. Dzieje się tak niezależnie od wybranego formatu podpisu. Wygląda zatem na to, że format nie ma w tym zakresie znaczenia.

Uwaga – sam znak graficzny podpisu, który nanosimy przy formacie PAdes nie musi pokazywać PESELu. To kwestia właściwych ustawień – tak przynajmniej jest w Szafirze.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Łukasz Bąk Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Łukasz Bąk Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem lukasz.bak@jaskot-bak.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: